• UUDISED

  • UUDISED

  • UUDISED

  • UUDISED

  • UUDISED

  • UUDISED

  • UUDISED

  • UUDISED

Öösel töötamine võib põhjustada une- ja ainevahetushäireid, pikema aja jooksul aga diabeeti ning südamerütmihäireid. Tervisemured on siiski ennetatavad.

Esimesed terviserikked, millega öösel töötajad tohtri juurde jõuavad, on ainevahetus- ja unehäired. «Inimesed söövad kas liiga palju või liiga vähe,» ütles Qvalitase arstikeskuse peaarst Toomas Põld. Ta rääkis, et ainevahetushäired on seotud unega, sest öösel toodab keha teatud seedeensüüme ja veresuhkrut alandavat insuliini. «Kui inimene ei maga, on see häiritud ja võib tekkida teist tüüpi diabeet,» lisas arst.

Probleemid võivad tekkida keskeas

Arst selgitas, et kahekümnendates eluaastates kohaneb organism öösel töötamisega üsna hästi ning tõsisemad tervisehädad võivad tekkida pärast neljakümnendat eluaastat. «Organism väsib ja tervisehäiretes ei saa süüdistada ainult öösel töötamist,» nentis Põld ja lisas, et siis muutub ainevahetus aeglasemaks.

Tema sõnul võivad keskeas kergemini tekkida kõrgvererõhutõbi, diabeet või südame rütmihäired. «Öösel töötajatel võivad hädad tekkida lihtsalt varem kui päeval töötajatel, eriti juhul, kui öötöö on stressirohke nagu politseil ja arstidel,» selgitas Põld.

Väljapuhkamine ja õige toitumine hoiavad jõudu

Doktori väitel peaksid öösel töötajad kogu vajaliku energia saama toidust. Üle- ja alasöömist saab tema kinnitusel kontrolli all hoida, säilitades piisavat veresuhkru taset. «Süüa tuleb sagedasti ja väikeste portsudena,» lausus Põld. «Kui inimene sööb palju korraga, siis on seedesüsteem ülekoormatud ja vajalikke aineid on raske omastada,» ütles ta.

Põld soovitab öötöötajatel lasta dieedi- või toitumisnõustajal välja töötada toitumiskava, lähtuvalt sellest, missugune on töögraafik.

Unehäirete raviks võib kasutada melatoniini ning magama jäämist hõlbustavaid teesid või palderjani. «Tähtis ei ole, et inimene elaks ööpäevarütmis, vaid see, et ta iga kord peale tööd välja puhkaks,» rääkis arst.

Kohv ja energiajook tuleks asendada

Kofeiini sisaldavatele ergutavatele jookidele tuleks Põllu väitel kindlasti asendus leida. «Need annavad energiat lühikeseks ajaks ning kurnavad organismi ega lase magama jääda,» märkis arst. Ta rääkis, et energiat toodavad meie rakkudes olevad mitokondrid ja energiajook meelitab sealt kogu energia korraga välja. Kohv sisaldab doktori sõnul aga lihasvärinaid põhjustavaid lisaained.

Pigem võiks Põllu hinnangul harva kasutada apteegis müüdavaid kofeiinitablette. «Üks tablett annab organismile rakutasandil energiat regulaarselt 5–6 tunni jooksul,» rääkis ta.

Põld seletas, et öösel töötajal võib olla probleeme uinumisega, sest hämaral ajal toodab aju melatoniini, mis suigutab magama, ning valges hakkab aju tootma serotoniini, mis hoiab inimest ärkvel.

Uue rütmiga harjumine võtab kaks kuud

Põllu sõnul hõlbustab uinumist väike füüsiline treening pärast tööd, sest see ergutab adrenaliini tootmist. Füüsiliselt raske töö puhul (nt ettekandjad või baarmenid), peaks töö olema tema arvates jaotatud lühikesteks vahetusteks või sisaldama pikki puhkepause.

Arsti sõnul on öötöö sobivus suuresti individuaalne. «Osale selline töö sobib ja ei probleeme ei teki,» ütles ta. Öötöö tegijad peavad tema sõnul iga kahe aasta tagant käima tervisekontrollis. Öisest tööst päevase tööga harjumiseks kulub arsti sõnul organismil umbes kaks kuud.

Qvalitas Arstikeskus